Liderzy mistrzostw na czele klasyfikacji Rajdu Śląska

Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5) ukończyli pierwszy etap Rajdu Śląska na czele klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Liderzy tabeli sezonu wygrali dziś trzy odcinki specjalne i przewodzą w rywalizacji, jednak tylko o 0,4 sekundy przed Grzegorzem Grzybem i Adamem Biniędą (Škoda Fabia Rally2 Evo). Czołową trójkę uzupełniają Jarosław i Marcin Szejowie, którzy jadąc Hyundaiem i20 R5 tracą 5 sekund.
Pierwsza pętla: oponiarska ruletka od początku
Wczorajsze prognozy pogody mówiły jednoznacznie: będzie padać deszcz, jednak dzisiaj rano nie było już to takie oczywiste. Załogi miały sporo problemów z doborem odpowiednich opon i to okazało się kluczowe w walce. Najlepiej dzień rozpoczął Tom Kristensson, który pilotowany przez Andreasa Johanssona wygrał rywalizację na OS 1 PSB Mrówka Cyroń 1 o długości 9,04 km. Szwedzi swoim Hyundaiem i20 R5 pokonali jadących w bliźniaczym samochodzie braci Szeja, jednak tylko o 0,9 sekundy. Trzeci rezultat uzyskali Grzyb i Binięda (+1,7 s, Škoda Fabia Rally2 Evo), tylko jedną dziesiątą sekundy dalej sklasyfikowano Byśkiniewicza i Siatkowskiego (Hyundai i20 R5). Czołową piątkę uzupełnili Gabryś i Dymurski (+2,4 s, Škoda Fabia Rally2 Evo). Do mety nie dotarli Płachytka i Nowaczewski, którzy rozbili swoją rajdówkę na siódmym kilometrze.
Kolejną areną zmagań była próba OS 2 Kiczyce o długości dokładnie 9 kilometrów. Na zapętlonym odcinku najlepiej poradzili sobie Gabryś i Dymurski, którzy awansowali na fotele liderów Rajdu Śląska. Drugi czas uzyskali ponownie bracia Szeja (+2,2 s), na trzecim miejscu Kristensson i Johansson (+3,6 s). Kolejne pozycje zajęli Grzyb i Binięda (+3,9 s) oraz Wróblewski i Wróbel (+5,0 s, Škoda Fabia Rally2 Evo). Pętlę zakończył OS 3 Jastrzębie-Zdrój 1, najdłuższy w tym etapie (15,00 km). Tym razem oesowy triumf zapisali na konto bracia Szeja, którzy o 1,7 s pokonali duet Kristensson i Johansson. Na trzeciej pozycji uplasowali się Gabryś i Dymurski (+3,9 s), na czwartej Grzyb i Binięda (+4,1 s), a na piątej Poloński i Sitek (+7,2 s, Volkswangen Polo GTI R5).
Do parku serwisowego czołówka wjechała w kolejności: Szeja/Szeja, Kristensson/Johansson (+2,2 s), Gabryś/Dymurski (+3,2 s), Grzyb/Binięda (+6,6 s), Poloński/Sitek (+12,6 s).

Druga pętla: Kristensson atakuje, deszcz na koniec
Popołudniową pętlę najlepiej rozpoczęli Wróblewski i Wróbel, którzy wygryając OS 4 PSB Mrówka Cyroń 2 awansowali o dwie pozycje (na piąte miejsce). Za nimi uplasowali się Grzyb z Biniędą (+3,1 s) oraz Kristensson z Johanssonem (+5,0 s). Po 6,6 s stracili Gabryś z Dymurskim oraz Szeja z Szeją, co zdecydowanie zacieśniło różnice w generalce. Szwedzi przyspieszyli na kolejnej próbie (OS 5 Kiczyce 2) i ukończyli ją ex aequo na pierwszej pozycji z Wróblewskim i Wróblem. Pół sekundy do nich stracili Grzyb i Binięda. Kristensson z Johanssonem zapisali na swoje konto także drugi przejazd odcinka Jastrzębie-Zdrój, pokonując o 1,3 sekundy Grzyba z Biniędą i o 3,3 sekundy Wróblewskiego z Wróblem.
Na koniec etapu rozegrane zostało Kryterium 100-lecia Powstań Śląskich pod Kotłem Czarownic. Pogoda zagrała tu główną rolę: spadł deszcz, przez co załogi rywalizowały na mokrej nawierzchni. W tych warunkach najlepiej poradzili sobie Byśkiniewicz i Siatkowski, którzy swoim Hyundaiem i20 R5 pokonali o 0,2 sekundy Grzyba z Biniędą. Na trzeciej pozycji uplasowali się Wróblewski z Wróblem (+1,7 s), na czwartej Poloński z Sitkiem (+1,9 s), a na piątej Szeja z Szeją (+2,4 s). Dopiero dziewiąte miejsce zajęli Kristensson i Johansson (+4,1 s), pomimo tego udało się im utrzymać prowadzenie. Przed finałowym etapem mają jednak tylko 0,4 sekundy przewagi nad Grzybem i Biniędą, 5 sekund tracą bracia Szeja. Wróblewski z Wróblem widnieją w wynikach 13,2 sekundy za liderami, Gabryś i Dymurski 16,9 sekundy.
W klasie 2, podobnie jak w klasyfikacji generalnej, na czele Kristensson i Johansson. W kategorii 2WD oraz klasie NAT3 prowadzą Sobczak i Marczewski (Porsche 997 GT3 Cup), w klasie 3 przewodzą Bolek i Jastrzębski (Ford Fiesta Rally3), a w klasie 4 Sroka i Kielar (Peugeot 208 Rally4). W NAT2 najszybsi Parys i Górski (Ford Fiesta Proto), w 4R2 Kowalczyk i Hryniuk (Peugeot 208 R2), a w HR2 Stopa i Ślęczka (BMW M3 E36). W NAT4 prowadzą Kozłowski z Kozłowskim (Ford Fiesta), a w HR3 Szczotka i Janiszyn (Honda Civic).
Rajd Śląska 2022, nieoficjalna klasyfikacja generalna po OSS 7:
1. Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5) 40:39,8 s
2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally2 Evo) +0,4 s
3. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +5,0s
4. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) +13,2 s
5. Gabryś/Dymurski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +16,9 s
6. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +33,7 s
7. Byśkiniewicz/Siatkowski (Hyundai i20 R5) +42,9 s
8. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) +1:21,1 s
9. Bolek/Jastrzębski (Ford Fiesta Rally3) +2:29,3 s
10. Parys/Górski (Ford Fiesta Proto) +2:31,8 s
