Przejdź do treści
11.06.2022

ORLEN 78. Rajd Polski – raport po OS 4

Marczyk/Gospodarczyk - 78. ORLEN Rajd Polski (fot. Kaja Wróblewska)

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk są na czele klasyfikacji RSMP po pierwszej sobotniej pętli ORLEN 78. Rajdu Polski. Tuż za dwukrotnymi mistrzami Polski plasują się wiceliderzy punktacji – Tom Kristensson i Andreas Johansson. Trzecim duetem w tabeli z czasami są Adrian Chwietczuk i Damian Syty.

Trzy odcinki specjalne rozegrano w sobotni poranek. Zgodnie z harmonogramem zawodnicy pokonali pierwsze przejazdy oesów Krzywe (15,2 km), Wojnasy (12,87 km) i kluczowego, najdłuższego w rajdzie odcinka Wieliczki (24,36 km). Trasa w większości była sucha lub lekko wilgotna, aczkolwiek w kilku miejscach zawodnicy musieli sobie poradzić również z błotem.

Po wczorajszym zwycięstwie (w klasyfikacji RSMP), na otwierającym rajd oesie Mikołajki Arena (2,5) w roli liderów do rywalizacji przystępowali Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5). Szwedzi mieli 0,7 sekundy przewagi nad Marczykiem i Gospodarczykiem (Skoda Fabia Rally2 evo) oraz 1,5 sekundy zapasu względem Maćka Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego (Skoda Fabia Rally2 evo), zajmujących trzecie miejsce.

Kristensson/Johansson - 78. ORLEN Rajd Polski (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Kristensson/Johansson - 78. ORLEN Rajd Polski (fot. Maciej Niechwiadowicz)

 

Marczyk i Gospodarczyk przejęli prowadzenie już po pierwszym dzisiejszym oesie. Wygrali także kolejne dwie próby i sukcesywnie budowali przewagę nad rywalami. Ostatecznie na serwis załoga ORLEN Team zjeżdżała z nieco ponad 7-sekundową przewagą nad Kristenssonem i Johanssonem. Sklasyfikowanych na trzeciej pozycji Chwietczuka i Sytego od liderów dzieliło już 27,9 s.

- To był dobry poranek dla nas. Z pewnością możemy się cieszyć. Odcinek Krzywe był dobry w naszym wykonaniu. Oes Wojnasy dał nam mnóstwo frajdy, ponieważ pozwalał na szybką jazdę po równych szutrach, także dlatego że mieliśmy dobrą pozycję na drodze. No i Wieliczki, które już znamy. Mogłem przycisnąć trochę mocniej, ale przypomniałem sobie, że w rajdach chodzi także o myślenie, a nie tylko o to by jechać tak szybko, jak się da. Rajd ma 180 km. Trzeba o tym pamiętać. Druga pętla będzie lepsza pod kątem temperatury. Opony będą lepiej pracować, choć z drugiej strony na oesach będą już koleiny – mówił Miko Marczyk.

- Jest świetnie, muszę to przyznać. W niektórych miejscach byłem może nieco zbyt ostrożny. Z drugiej strony tam, gdzie czułem się 100-procentowo pełny, to jechaliśmy absolutnie pełnym gazem. Jazda samochodem R5 na takich oesach daje niesamowitą frajdę. Postaramy się nie tylko utrzymać tempo, lecz także je sukcesywnie poprawiać – komentował Tom Kristensson.

Chwietczuk/Syty - 78. ORLEN Rajd Polski (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Chwietczuk/Syty - 78. ORLEN Rajd Polski (fot. Maciej Niechwiadowicz)

 

- Pierwszy oes trochę mnie zaskoczył. Popełniłem dwa drobne błędy i straciliśmy jakieś pięć sekund. Na Wojnasach musiałem hamować, by ominąć zwierzaki, które wyszły nam na drogę. Straciliśmy przez to jakieś ułamki sekund, ale zwierzętom nic się nie stało. Wieliczki przejechaliśmy dobrym rytmem, choć można z tego oesu jeszcze więcej wycisnąć. Na drugiej pętli będzie więcej kolein, ja się w takich warunkach czuję dobrze, więc zobaczymy – opowiadał olsztynianin Adrian Chwietczuk.

W „ośce” prowadzenie stracili i odzyskali Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4). Ta załoga przewodziła klasyfikacji 2WD po OS 1. W sobotni poranek liderzy „ośki” zmieniali się trzykrotnie. PO OS 2 na najwyższą pozycję wskoczyli Tymoteusz Jocz i Maciej Judycki w Fordzie Fiesta Rally4. Z kolei po kolejnej próbie na czele tabeli z czasami zagościli Gracjan Predko i Adrian Sadowski (Peugeot 208 Rally4). OS Wieliczki był jednak teatrem jednego aktora. Adam Sroka był o ponad 15 sekund szybszy od kolejnego kierowcy i wrócił na prowadzenie.

Druga sobotnia pętla ORLEN 78. Rajdu Polski to cztery oesy, w tym drugie przejazdy odcinków Krzywe, Wojnasy oraz Wieliczki, a także wieczorne ściganie na torze Mikołajki Arena.

Sroka/Kielar - 78. ORLEN Rajd Polski (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Sroka/Kielar - 78. ORLEN Rajd Polski (fot. Maciej Niechwiadowicz)

 

ORLEN 78. Rajd Polski – klasyfikacja RSMP po OS 4:

1. Marczyk/Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally2 evo) 27:58,4 s
2. Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5) +7,2 s
3. Chwietczuk/Syty (Skoda Fabia Rally2 evo) +28,0 s
4. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) +33,7 s
5. Gabryś/Marczewski (Skoda Fabia Rally2 evo) +1:09,5 s 
6. Byśkiniewicz/Siatkowski (Hyundai i20 R5) +1:15,1 s
7. Lubiak/Dachowski (Skoda Fabia Rally2 evo) +1:16,4 s
8. Typa/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +1:34,1 s
9. Chwist/Heller (Skoda Fabia Rally2 evo) +2:15,3 s
10. Widłak/Dymurski (Ford Fiesta Rally3) +3:43,5 s

ORLEN 78. Rajd Polski – klasyfikacja 2WD RSMP po OS 4:

1. Sroka/Kielar (Peugeot 208 Rally4) 31:59,1 s
2. Predko/Sadowski (Peugeot 208 Rally4) +3,7 s
3. Jocz/Judycki (Ford Fiesta Rally4) +10,5 s
4. Nowak/Grzelka (Opel Corsa Rally4) +19,8 s
5. Bonder/Poradzisz (Renault Clio Rally4) +22,3 s
6. Łata/Majewski (Opel Corsa Rally4) +46,6 s
6. Byśkiniewicz/Siatkowski (Hyunda i20 R5) +28,4 s
7. Gazda/Mikuliszyn (Peugeot 208 Rally4) +1:02,5 s
8. Teter/Kłos (Citroen DS3 R3T Max) +2:07,2 s

Nowak/Grzelka - 78. ORLEN Rajd Polski (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Nowak/Grzelka - 78. ORLEN Rajd Polski (fot. Maciej Niechwiadowicz)