Przejdź do treści
08.06.2024

Valvoline Rajd Małopolski: Szejowie najlepsi w piątek

Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 evo) - Valvoline Rajd Małopolski 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Co prawda bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali w piątek tylko jeden odcinek specjalny, ale na pozostałych czterech plasowali się w czołowej trójce i to oni zakończyli pierwszy etap Valvoline Rajdu Małopolski w roli liderów klasyfikacji generalnej. Drugie miejsce należy do Grzegorza Grzyba i Adama Biniędy (Skoda Fabia Rally2 evo, +5,5 s), za którymi plasuje się kolejna rodzinna załoga – bracia Łukasz i Tomasz Kotarbowie (Citroen C3 Rally2, +10,9 s).

Rywalizacja w Valvoline Rajdzie Małopolski – trzeciej rundzie Mistrzostw Strefy Europy Centralnej (FIA CEZ) i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) – rozpoczęła się od odcinka specjalnego Barwałd (9,72 km) – nowości w harmonogramie zawodów.

Zawody najlepiej otworzyli Zbigniew Gabryś i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2). Drugi czas na OS 1 zanotowali bracia Kotarbowie – wolniejsi od zwycięzców o 2,1 s. Trzecim najszybszym duetem próby z widowiskowym przejazdem przez bród (tzw. water splashem) byli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Ubiegłoroczni Valvoline Rajdu Małopolski finiszowali ze stratą 2,7 s.

Podobnie, jak w poprzednich latach, szybko potwierdziło się jak wymagające i zdradliwe są tutejsze trasy, nawet jeśli rywalizacja przebiega przy stabilnej pogodzie i na suchym asfalcie. Jako pierwsi przekonali się o tym Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo). Wiceliderzy punktacji mistrzostw dachowali 800 m po starcie odcinka Barwałd. Na szczęście wyszli z tego zdarzenia bez szwanku.

Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) - Valvoline Rajd Małopolski 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) - Valvoline Rajd Małopolski 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Szejowie przejmują prowadzenie

Zmiana na pozycji liderów nastąpiła już po drugim oesie, a więc liczącej 11,29 km próbie Mucharz. Najlepszym czasem błysnęli Szejowie, szybsi od Grzyba i Biniędy o 3,4 s. Trzeci na mecie Gabryś z Sytym oddali rywalom 5,3 s i spadli z pierwszego na drugie miejsce w łącznej klasyfikacji rajdu.

Drugie starcie na oesie Barwałd na swoją korzyść również rozstrzygnęli bracia – tym razem Łukasz i Tomasz Kotarbowie. Szejowie ustąpili im o 0,4 s, a Gabryś z Sytym byli wolniejsi o 1,9 s. Drugi rezultat Szejów pozwolił im odskoczyć w klasyfikacji od Grzyba i Biniędy, którzy na mecie OS 3 zameldowali się z czwartym wynikiem (+2,9 s) i wypadli z pierwszej trójki „generalki”.

Mistrzowie Polski szybko jednak wrócili na pozycję wiceliderów zmagań, wygrywając OS 4. O tym jak zaciętą rywalizację toczą czołowe załogi Valvoline Rajdu Małopolski najlepiej świadczy fakt, że Szejowie na pokonanie dystansu oesu Mucharz (11,29 km) potrzebowali zaledwie 0,1 s więcej od Grzyba i Biniędy. Autorami trzeciego czasu byli Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (+4,6 s), jadący po raz pierwszy nową rajdówką – z Forda Fiesty Rally2 przesiedli się do Skody Fabii RS Rally2.

Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) - Valvoline Rajd Małopolski 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) - Valvoline Rajd Małopolski 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Show w centrum Wadowic

Piątkowy etap zawodów zakończył widowiskowy, sprinterski (1,35 km) odcinek specjalny rozgrywany w ścisłym centrum Wadowic. Licznie zgromadzeni kibice byli świadkami kolejnego oesowego zwycięstwa Grzyba i Biniędy, którzy urwali w ten sposób 0,3 s z przewagi Szejów – drugich na ulicach miasta. Trzeci rezultat należał do jak zwykle szybkiego na tego typu próbach Łukasza Byśkiniewicza (Skoda Fabia Rally2 evo). Kierowca pilotowany przez Daniela Siatkowskiego stracił do Grzyba 0,7 s.

W efekcie, po pięciu odcinkach specjalnych o łącznej długości 43,37 km w klasyfikacji generalnej Valvoline Rajdu Małopolski prowadzą Jarek i Marcin Szejowie. Jest to zatem powtórka z ubiegłorocznej edycji zawodów. W 2023 roku po pierwszym etapie na czele tabeli z czasami również byli Szejowie, mieli jednak większą przewagę nad Grzybem i Biniędą (18,5 s). W sobotę załoga z Ustronia będzie bronić znacznie skromniejszej zaliczki – mistrzowie kraju są zaledwie 5,5 s za nimi. Trzecia lokata należy do braci Kotarbów (+10,9 s).

– Dziś zdecydowanie nie było łatwo, bo nikt nie odpuszczał. Wszyscy w czołówce zaprezentowali świetne tempo. Cieszę się, że tak dobry dla nas dzień kończymy widowiskiem w Wadowicach – komentował Jarek Szeja. – Przy oesach widzieliśmy dziś mnóstwo kibiców. Jutro chcemy zaatakować, bo zależy nam na dobrym rezultacie w rajdzie, który jest praktycznie naszym domowym – podsumował Łukasz Kotarba.

W czołowej piątce plasują się również Gabryś i Syty (+13,9 s), a także Kołtun i Pleskot (+27,7 s).

Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) - Valvoline Rajd Małopolski 2024 (fot. Kaja Wróblewska)
Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) - Valvoline Rajd Małopolski 2024 (fot. Kaja Wróblewska)

Szybkie „ośki” Sobczaka i Laskowskiego

Fantastyczną dyspozycję na wymagających oesach Valvoline Rajdu Małopolski zaprezentowali Jacek Sobczak i Michał Marczewski w tylnonapędowym Porsche 911 GT3. Nie tylko wygrali cztery z pięciu oesów w klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś), lecz także wyprzedzali załogi w samochodach najwyższej kategorii Rally2/R5. Skuteczna i szybka jazda dała temu duetowi ósmą pozycję w klasyfikacji generalnej zawodów.

Nie mniej imponujące tempo miał Hubert Laskowski, pilotowany przez Michała Kuśnierza. 18-latek, jadący przednionapędowym Fordem Fiesta Rally4, prowadzi w klasie 4, a w „ośce” ustępuje jedynie Sobczakowi, który jednak dysponuje znacznie mocniejszą rajdówką. Laskowski z Kuśnierzem zakończyli etap zwycięstwem w klasyfikacji 2WD podczas miejskiej próby w Wadowicach. Po pierwszym etapie są dziesiątą załogą „generalki” i wyprzedzają blisko 10 załóg w samochodach 4x4.

W klasie 3 prowadzą Hubert Kowalczyk i Jarek Hryniuk (Renault Clio Rally3). Z kolei w kategorii NAT2 zaciętą walkę toczą załogi Talik/Trela (Subaru Impreza) i Bałdyga Pryczek (Subaru Impreza), które po pięciu oesach dzieli zaledwie 0,7 s.

Adam Rachwał z Patrykiem Leją to najszybsza załoga w klasie 4R2, a Michał Anaszkiewicz z Wojciechem Kozłowskim przewodzą rywalizacji w NAT4.

Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) - Valvoline Rajd Małopolski 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) - Valvoline Rajd Małopolski 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Więcej ścigania w sobotę

Drugi etap zawodów będzie niemal o połowę dłuższy od pierwszego. W sobotę, 8 czerwca zawodników czeka ponad 80 km ścigania, podzielone na osiem odcinków specjalnych 
znanych z poprzednich edycji rajdu.

Rywalizacja rozpocznie się od mierzącej 9,3 km próby BTH Stryszów, z trudną partią do mety, po odświeżonym asfalcie. Następnie załogi będą się ścigać na odcinku Zawoja (14,35 km), który w poprzedniej edycji rozgrywany był w piątek. Pętlę zakończy OS Maków Podhalański (4,32 km), w odwróconej konfiguracji — z metą w Makowie, a także z nowym łącznikiem szutrowym i hopą na szczycie Makowskiej Góry. Po serwisie załogi ponownie pokonają próby BTH Stryszów oraz Zawoja. Finałową pętlę stanowić będą trzy odcinki specjalne: BTH Stryszów, Zawoja oraz dodatkowo punktowany RMF FM Power Stage Maków Podhalański, w wydłużonej wersji — ze zjazdem do centrum miasta (5,45 km). W Makowie zorganizowana zostanie strefa kibica wraz z telebimami i atrakcjami dla rodzin, a dzień zwieńczy ceremonia rozdania nagród i koncerty zaproszonych gwiazd.

Valvoline Rajd Małopolski 2024 – klasyfikacja generalna po I etapie:

1. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 Evo) 25:23.9 s
2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally 2 Evo) +00:05.5 s
3. Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) +00:10.9 s
4. Gabryś/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) +00:13.9 s
5. Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) +00:27.7 s
6. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +00:33.8 s
7. Sroka/Sitek (Skoda Fabia Rally2 Evo) +00:42.3 s
8. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) +01:02 s
9. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +01:17.4 s
10. Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) +01:26.8 s

Valvoline Rajd Małopolski 2024 – klasyfikacja 2WD po I etapie:

1. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) 26:25.9 s

2. Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) +24.8 s
3. Świder/Borycki (Ford Fiesta Rally4) +54.6 s

4. Chorbiński/Kielar (Peugeot 208 Rally4) +58.4 s

5. Grodzki/Spentany (Peugeot 208 Rally4) +1:23.0 s

Program II etapu Valvoline Rajdu Małopolski – 3. rundy RSMP 2024

Sobota, 8 czerwca (8 odcinków specjalnych, łącznie 80,72 km):

  • 7:05 – serwis C: Wadowice (15 min.)
  • 7:50 – OS 6: BTH Stryszów (9,3 km)
  • 8:43 – OS 7: Zawoja (14,35 km)
  • 9:41 – OS 8: Maków Podhalański (4,32 km)
  • 10:56 – serwis D: Wadowice (30 min.)
  • 11:54 – OS 9: BTH Stryszów (9,3 km)
  • 12:49 – OS 10: Zawoja (14,35 km)
  • 14:14 – serwis E: Wadowice (30 min.)
  • 15:14 – OS 11: BTH Stryszów (9,3 km)
  • 16:07 – OS 12: Zawoja (14,35 km)
  • 17:35 – OS 13: RMF FM Power Stage Maków Podhalański (5,45 km)
  • 17:55 – ceremonia zakończenia zawodów (ul. Kościuszki 2, Maków Podhalański)
Kowalczyk/Hryniuk (Renault Clio Rally3) - Valvoline Rajd Małopolski 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Kowalczyk/Hryniuk (Renault Clio Rally3) - Valvoline Rajd Małopolski 2024 (fot. Maciej Niechwiadowicz)