Przejdź do treści
30.09.2022

67. Rajd Wisły: piątek dla Szwedów

Kristensson/Johansson - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5) prowadzą w 67. Rajdzie Wisły po pierwszym etapie rywalizacji. Liderzy punktacji mistrzostw Polski o 8,8 sekundy wyprzedzają Kacpra Wróblewskiego i Jakuba Wróbla (Skoda Fabia Rally2 evo). Sklasyfikowanych na trzeciej pozycji Grzegorza Grzyba i Adama Biniędę (Skoda Fabia Rally2 evo) od Szwedów dzieli już 26 sekund.

Rozpoczęty dziś 67. Rajd Wisły to siódme, przedostatnie zawody w tym sezonie krajowego czempionatu. Po starciu w Beskidach uczestników RSMP czeka już tylko druga w tym roku wyjazdowa runda – w słowackich Koszycach (22-23 października).

Organizatorzy Rajdu Wisły przygotowali łącznie 10 asfaltowych oesów, z czego pierwsze cztery zaplanowano na piątek, 30 września. Podczas piątkowego etapu zawodnicy dwukrotnie mierzyli się na próbach Dobka-Partecznik (10,3 km) oraz Kubalonka (4,82 km). Pomiędzy pętlami nie zaplanowano serwisu, lecz jedynie strefę zmiany opon.

Kristensson/Johansson - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Kristensson/Johansson - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Wysoko postawiona poprzeczka

Już po porannym odcinku testowym było jasne, że 67. edycja zawodów organizowanych od 1951 roku będzie wyjątkowo wymagająca. Kręte, wąskie, a miejscami także bardzo dziurawe odcinki w okolicach Wisły i Ustronia zmoczył deszcz, mnożąc liczbę pułapek i zdradliwych miejsc.

Przedrajdową rozgrzewkę wytyczono w Ustroniu Jaszowcu. Najlepszy czas (ex aequo) na trasie odcinka testowego (3,26 km) uzyskały dwie załogi: Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5) i Byśkniewicz/Siatkowski, którzy na ten rajd zamienili Hyundaia i20 R5 na Skodę Fabię Rally2 evo.

Wróblewski/Wróbel - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Wróblewski/Wróbel - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Rywalizację o zwycięstwo mocnym akcentem otworzyli Szwedzi. Liderzy punktacji mistrzostw Polski na pierwszym przejeździe odcinka Dobka-Partecznik (10,3 km) wypracowali 8,7 sekundy przewagi nad duetem Wróblewski/Wróbel. 10,3 s dłużej od zwycięzców oesu jechali Grzyb i Binięda.

Druga z dzisiejszych prób (Kubalonka, 4,82 km) znacznie mniej „leżała” Kristenssonowi i Johanssonowi. Szwedzi stracili do zwycięzców 2,7 sekundy, ale do ich czasu doliczono 5-sekund kary, co dało im dopiero ósmą lokatę. Najszybsi byli Grzyb z Biniędą, a za nimi uplasowali się bracia Jarek i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5) ze stratą 3,5 s. Czołową trójkę oesu zamknęli Zbigniew Gabryś i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo) z wynikiem o 4,4 s gorszym od Grzyba.

Grzyb/Binięda - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Grzyb/Binięda - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Ciemność i błoto

Kolejna pętla była jeszcze trudniejsza. Rywalizowano już po zmroku, a na trasie w wielu miejscach zalegało błoto. Oes Dobka-Partecznik (10,3 km) ponownie na swoje konto zapisali Kristensson i Johansson. Na drugim miejscu uplasowali się Wróblewski i Wróbel, kończąc z niemal identyczną stratą do Szwedów, co podczas pierwszego przejazdu tej próby (+8,8 s). Trzeci czas wywalczyli Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5, +10,8 s). Grzyb i Binięda kończyli próbę z przebitą oponą i w efekcie stracili do zwycięzców ponad pół minuty.

Część strat Grzyb i Binięda odrobili wygrywając finałową próbę pierwszego etapu. 2,9 s za nimi finiszowali Wróblewski i Wróbel, a Poloński z Sitkiem wywalczyli drugie z rzędu oesowe podium (+4,3 s). Kristensson i Johansson osiągnęli szósty rezultat (+8,5 s). Z rywalizacji odpadli wracający na krajowe oesy bracia Łukasz i Tomasz Kotarbowie, którzy urwali koło w swoim Citroenie C3 Rally2.

Gabryś/Dymurski - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Gabryś/Dymurski - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

Po pierwszym etapie 67. Rajdu Wisły czołową trójkę klasyfikacji generalnej zawodów tworzą załogi, które walczą o mistrzostwo Polski. Na czele są Kristensson i Johansson. Druga pozycja należy do Wróblewskiego i Wróbla. Reprezentantów ORLEN Team od Szwedów dzieli 8,8 s. Trzecia lokata to efekt jazdy Grzyba i Biniędy (+26 s). Tuż za podium plasują się Gabryś i Dymurski (+31,5 s), a pierwszą piątkę zamyka załoga Poloński/Sitek (+36,7 s).

Sroka leci po tytuł

Wysokie, siódme miejsce wypracowali Kamil Bolek i Łukasz Jastrzębski (Ford Fiesta Rally3), najlepsi jak do tej pory w klasie 3.

Adam Sroka i Patryk Kielar są najszybszym duetem w gronie załóg dysponujących rajdówkami z napędem na jedną oś. Główni pretendenci do mistrzostwa Polski w klasie 2WD mają za sobą Jacka Sobczaka i Michała Marczewskiego (Porsche 911 GT3, +23,6 s) i Marka Nowaka z Adamem Grzelką (Opel Corsa Rally4, +1:43,2 s).

Sobotni (1 października) etap Rajdu Wisły jest dłuższy. Zawodników czeka 80,7 km ścigania, na które składają się po trzy przejazdy oesów Laliki (18,3 km) oraz Istebna (8,6 km). Zakończenie zawodów – od 16:28 na Placu Hoffa w Wiśle.

Sroka/Kielar - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Sroka/Kielar - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)

67. Rajd Wisły – klasyfikacja po OS 4:

1. Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5) 21:11,9 s
2. Wróblewski/Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo) +8,8 s
3. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) +26,0 s
4. Gabryś/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +31,5 s
5. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +36,7 s
6. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +38,6 s
7. Bolek/Jastrzębski (Ford Fiesta Rally3) +1:57,8 s
8. Sawicki/Gerber (Skoda Fabia Rally2) +2:04,2 s
9. Sroka/Kielar (Peugeot 208 Rally4) +2:19,1 s
10. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) +2:42,7 s

Sobczak/Marczewski - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)
Sobczak/Marczewski - Rajd Wisły 2022 (fot. Maciej Niechwiadowicz)