Dla kibiców
[LINK] MARMA 33. RAJD RZESZOWSKI - INFORMACJE PRAKTYCZNE DLA KIBICÓW
Na tej stronie znajdziesz odpowiedzi na najważniejsze pytania oraz informacje praktyczne dla kibiców. Tu dowiesz się m.in:
- Czy wstęp na rundy RSMP jest płatny?
- Czym są rajdy?
- Czym są Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski?
- Gdzie znaleźć informacje dotyczące poszczególnych rund (rajdów)?
Czy wstęp na rajdy zaliczane do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski jest płatny?
Nie. Rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski nie są imprezami biletowanymi.
Czym są rajdy samochodowe?
W rajdach samochodowych rywalizują załogi złożone z kierowcy i pilota. Zawodnicy ścigają się wyłącznie na odcinkach specjalnych, czyli zamkniętych dla ruchu i profesjonalnie zabezpieczonych, mało uczęszczanych fragmentach dróg. Między poszczególnymi odcinkami specjalnymi (tzw. oesami) załogi przemieszczają się drogami dojazdowymi – w otwartym ruchu, z poszanowaniem wszystkich przepisów prawa o ruchu drogowym.
Przebieg rajdu samochodowego wyznacza harmonogram, którego załogi muszą przestrzegać, tj. meldować się określonym czasie w określonych miejscach – tzw. punktach kontroli czasu. Odcinki specjalne rozgrywane są w pętlach, najczęściej od dwóch do pięciu oesów. Między poszczególnymi pętlami załogi zjeżdżają do parku serwisowego, zlokalizowanego najczęściej w bazie rajdu. Mechanicy mogą naprawiać samochody wyłącznie w parku serwisowym i mają na to wyznaczony czas – również określony w harmonogramie zawodów. Poza parkiem serwisowych rajdówki mogą być naprawiane wyłącznie przez kierowcę i pilota.
Czym są Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski?
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Jego uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.
Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Śląska, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.
Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym pięć najszybszych załóg zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.
W sezonie 2024 tytułu w klasyfikacji generalnej bronią Grzegorz Grzyb i Adam Binięda.
Kiedy i gdzie odbywają się rundy (rajdy) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski?
Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2024 zaplanowano siedem rajdów, wszystkie rozgrywane na asfaltowych odcinkach specjalnych.
1. runda: 52. Rajd Świdnicki
Data: 27-28 kwietnia / Baza: Świdnica / Nawierzchnia: asfalt / Organizator: Automobilklub Sudecki
2. runda: Rajd Nadwiślański
Data: 18-19 maja / Baza: Puławy / Nawierzchnia: asfalt / Organizator: Automobilklub Polski
3. runda: Valvoline Rajd Małopolski (runda FIA CEZ)
Data: 8-9 czerwca / Baza: Maków Podhalański i Wadowice / Nawierzchnia: asfalt / Organizator: Fundacja Sporty Motorowe
4. runda: 50. Rajd Koszyc
Data: 13-14 lipca / Baza: Koszyce (Słowacja) / Nawierzchnia: asfalt / Organizator: Auto Klub Kosice
5. runda: Marma 33. Rajd Rzeszowski (runda FIA ERT i FIA CEZ)
Data: 8-10 sierpnia / Baza: Rzeszów / Nawierzchnia: asfalt / Organizator: Automobilklub Rzeszowski
6. runda: Rajd Śląska (runda FIA ERC)
Data: 11-13 października / Baza: Katowice i Chorzów / Nawierzchnia: asfalt / Organizator: Fundacja Automobilistów
Więcej informacji na temat poszczególnych imprez, w tym program oraz mapy poszczególnych odcinków specjalnych można znaleźć na stronach rajdów (linki powyżej).